Boeing 737 MAX soruşturmasında suçunu kabul etti
Boeing, ABD Adalet Bakanlığı’nın iki ölümcül 737 MAX kazası ile ilgili soruşturmasının bir parçası olarak, suç teşkil eden bir dolandırıcılık komplosu suçlamasını kabul etti.
Havacılık devi ayrıca federal bir yargıcın onayına tabi olmak üzere 243.6 milyon dolar ceza ödeyecek. Bu gelişme, 2018 ve 2019 yılları arasında Endonezya ve Etiyopya’da meydana gelen ve 346 kişinin ölümüyle sonuçlanan kazaların ardından geldi.
Pazar günü açıklanan savunma anlaşması, Boeing’in potansiyel olarak zarar verici bir kamu davasından kaçınmasına olanak tanıyor, ancak şirketi kazalarla ilgili gelecekteki yasal zorluklardan korumuyor.
Anlaşma Boeing’in güvenlik ve uyum programlarını geliştirmek için önümüzdeki üç yıl içinde en az 455 milyon dolar yatırım yapmasını gerektiriyor. Buna ek olarak, Boeing’in anlaşmaya bağlılığını denetlemek üzere Adalet Bakanlığı tarafından üçüncü taraf bir gözlemci atanacak ve yıllık ilerleme raporları kamuya açık olarak sunulacak.
Adalet Bakanlığı Boeing’e 30 Haziran’da bir savunma teklifi sunmuş ve şirkete kabul etmesi ya da mahkemeye gitmesi için o hafta sonuna kadar süre vermişti. Bir avukat tarafından temsil edilen kaza kurbanlarının bazı aile üyeleri anlaşmayı eleştirdi ve mahkemede itiraz etmeyi planlıyor.
Boeing’in krizi, 5 Ocak’ta Alaska Havayolları’na ait bir uçuş sırasında yeni bir 737 MAX 9 jetinden bir panelin ayrılmasıyla derinleşti. Şirketin Ocak ayındaki bu olaydan sadece iki gün sonra sona eren daha önceki ertelenmiş kovuşturma anlaşması, ilk kazaların ötesindeki davranışları kapsamıyordu.
Şirket, kazalara karışan Manevra Karakteristikleri Artırma Sistemi (MCAS) adlı bir yazılım özelliği hakkında Federal Havacılık İdaresi’ni (FAA) yanlış yönlendirdiğini kabul ediyor.
Yazılım, belirli koşullar altında uçağın burnunu aşağı itmek üzere tasarlanmıştı ve FAA’nın uçağı 20 ay süreyle yere indirmesine yol açan bir faktördü. Uçağın yere indirilmesi Kasım 2020’de kaldırılmıştı.
Boeing’in yönetim kurulu, anlaşmanın bir parçası olarak kaza kurbanlarının yakınlarıyla bir araya gelecek. Anlaşma herhangi bir yöneticiyi korumazken, zaman aşımı nedeniyle bireysel suçlamaların olası olmadığı düşünülüyor.
Bu ceza Boeing’e kazalarla ilgili olarak verilen ikinci 243.6 milyon dolarlık ceza olup, 2021’de imzalanan 2.5 milyar dolarlık bir önceki anlaşma kapsamında toplam ceza miktarını izin verilen azami düzeye çıkarmaktadır. Ceza, Boeing’in pilotlar için tam uçuş simülatörü eğitiminden kaçınarak elde ettiği tasarrufa karşılık geliyor.
Kazada hayatını kaybedenlerin aileleri daha önceki uzlaşmayı kınamış ve bu yıl Adalet Bakanlığı’nı Boeing’den 25 milyar dolara kadar para talep etmeye çağırmıştı. Adalet Bakanlığı, şirketin 2021 anlaşmasını ihlal etmesini soruştururken kurbanların aileleriyle aktif olarak temas halindeydi.
Reuters bu makaleye katkıda bulunmuştur.
Bu makale yapay zekanın desteğiyle oluşturulmuş, çevrilmiş ve bir editör tarafından incelenmiştir. Daha fazla bilgi için Şart ve Koşullar bölümümüze bakın.